01 - SINOPSIS



Es febrero cuando las casi 60 mujeres que integran el Ballet 40/90 se reúnen para comenzar a trabajar. Les espera 8 meses de duros ensayos. El grupo está integrado por amas de casa, empleadas, psicólogas, maestras, comerciantes. Las hay casadas, solteras, viudas y divorciadas. La más joven tiene 47 años, la mayor 81, y salvo una, ninguna de ellas ha bailado jamás de manera profesional.
Con 87 años a cuestas llega Elsa, la directora del Ballet. Esta genial e hiperactiva  mujer de pelo blanco y bastón es la responsable de pensar las coreografías, de adaptar las músicas, de diseñar el vestuario y la iluminación entre muchas cosas más.
Los ensayos se suceden en busca de la perfección. Cada paso, mano y gesto debe coincidir exactamente con el que Elsa ha diseñado. Una, cien, mil repeticiones hasta lograrlo.  
Chachacha, música clásica y hasta una marcha militar son algunos de los 20 géneros musicales elegidos para conformar el espectáculo de este año. Las coreografías van tomando forma.
Llega la noche de estreno. Los camerinos parecen un hormiguero. Zapatos, vestidos y pestañas postizas por doquier. “¡Al escenario!” grita una. 58 maravillosas mujeres se toman de la mano sobre las tablas del Teatro Empire. Elsa da las últimas indicaciones. Se desean "mucha, mucha merde". Se da sala. El espectáculo comienza.


It is February, when nearly 60 women who make up Ballet 40/90 meet to begin work. For the next 8 months, difficult rehearsals are ahead of them. The group is made up of housewives, employees, psychologists, teachers, traders. Some are married women; others are singles, widows or divorced women. The youngest is 47 years old, the eldest is 81, and except one of them, no one has ever danced as a professional.
Elsa, the Ballet director, arrives with the weight of her 87 years of age on her shoulders. This great and hyperactive white hair woman, who carries a walking stick, is the one responsible for creating the choreographies, for adapting the music, designing costumes and deciding lighting, among lots of other things.
Rehearsals follow one after the other in pursuit of perfection. Each step, each hand and each gesture will exactly match with the ones Elsa has designed. They repeat each gesture once, a hundred times, a thousand repetitions until they manage each gesture.  
Cha-cha-cha, classical music and even military marches are some of the 20 musical genres chosen in order to shape this year's show. Choreographies are shaping up.
Finally the opening night comes. Dressing rooms are packed with people. Shoes, dresses and lash extenders are everywhere. “To the stage!” one of them shouts. 58 wonderful women take each other's hand on the stage of the Empire Theatre. Elsa gives the final instructions. They wish each other "much, much merde!” The theatre is ready!! The show begins.